Apollo - från kris till ständig transformation

Konkurrenter i konkurs, passagerarplan som skjuts ned och Coronavirus. Lägg till det oförutsägbara bränslepriser, flygskam, valutafluktuationer och försäljning som drivs upp och ned av dagens mediaflöde och väder. Det är ingen lätt värld att att driva bolag i, resevärlden. För Apollos del var det ändå värre 2015. Mycket värre. I detta blogginlägg delar jag 6 egna insikter från avsnitt 12 där Apollo Travel Groups HR-direktör Anne Charlotte Billing berättar om bolagets transformation och den “VUCA travel world” som blivit hennes vardag.

Billing Cau.jpg

VAD GÖR DU?

Hur konkret gör man med en tidigare framgångssaga i resebranschen som missat digitaliseringens andra våg och står inför konkurs? Du skaffar dig en rekordsnabb bild av läget och sätter igång synkningen mellan bolagets viktigaste stakeholders. Sen gör du ungefär allting på en gång. 

Du lyfter på sten efter sten, kör trial and error och du vet ärligt talat inte riktigt vad som kommer funka och inte. På ett sätt en utmaning som kräver nerver. På ett annat en rolig gåva; att få bygga om och rätt från början. Från samtalet med Anne Charlotte Billing tar jag med mig att med rätt nerver är detta läge just en gåva (samma sak sade Telias HR-direktör Cecilia Lundin om läget under deras transformation, i avsnitt 1). Kort sagt: det finns ett mandat att lyfta på allt och det är befriande.

INSIKTER FRÅN AVSNITT 12

Det finns åtminstone 6 tydliga kortfattade insikter som jag får och påminns om från avsnitt 12. 

1. It’s never done. Bara för att du har en nära döden upplevelse år 1, gör en framgångsrik turnaround år 2 och fixar framtidens digitala kompetens år 3 betyder det inte att du är framgångsrikt, lönsamt och växande bolag år 4. Apollo Travel Group är ett utmärkt exempel på att organisationen konstant måste kunna ställa om. Apollo gjorde 3 omorganisationer bara under hösten 2019. Enligt en rapport från Gartner har anställda i världen upplevt i snitt 12 organisationsförändringar bara under 2019.

2. Det är skillnad på press och press. Jag kan förundras över hur utsatt och komplex reseindustrin är. I avsnittet målar Anne Charlotte upp bilden av faktorer, värdekedjor och beroenden som gör mig ödmjuk. Tänker på när många klagar över osäkerheten och snabbrörligheten i marknaden och omvärlden. Den som tänker så bör kika på reseindustrin för lite nya benchmarks.  

3. Skiten måste upp på bordet. Kort och gott: hur illa det än är, om man ska få med sig folk och får dem att jobba för dig och din transformation (och sin egen framtid) måste du kavla upp, ställa dig på scen och säga hur illa det är. Utan manuskort. Sen lägger du ut kroken: vi behöver er för att göra den här resan. Vilket leder mig till insikt 4.

4. Total kris är en giganturgisk möjlighet. Riktigt många riktigt smarta och drivna människor gillar riktiga utmaningar. Visionärt, spännande men ärligt paketerat kan en riktig soppa locka de bästa talangerna utanför organisationen. När de bästa utanför kommer får de bästa internt (som eventuellt är halvvägs på väg ut genom dörren) en tankeställare. Saken är väl egentligen ganska tydlig: utan den här förmågan att paketera krisen som en möjlighet och locka medarbetare till den är det rätt kört. Ironiskt är det med andra ord inte den sifferskyfflanden kamrern som ska in och upp på scen (bara i alla fall) utan den mest kommunikativa (och helst ganska lugna) ledaren du kan hitta.

5. Hugg hårdare, tydligare och snabbare. Jag upplever att få företagsledare och HR-chefer ångrar att de tog i för mycket i den där neddragningen, omorganisationen, kompetensomställningen, kulturupprensningen.  

6. Ändra lojaliteten och du ändrar beteendet. Apollo är numera välkända för sina ledningsrotationer i top management, där ansvar roterar, och de har gjort det flera gånger. Det verkar också föda den silobrytning som ALLA organisationer verkar vilja få till. Hur svårt ska det vara? I avsnittet berättar Anne Charlotte mer. 

Hoppas du också fick nya insikter, energi och kunskap från avsnittet! 

FLER TIPS

I avsnittet refererar vi till två rapporter. Forskningen från IMD Business School har vi ingen rapport till utan hänvisning till samtal med IMD. Siffrorna från Gartner hittar du i denna artikel.  

Anne Charlotte Billings boktips på temat turnaround och transformation är The Fearless Organisation med Amy C. Edmondson, professor på Harvard Business School. Läs mer och köp hos Adlibris.

LYSSNA PÅ AVSNITTET

Har du inte hunnit lyssna? Avsnittet finns på Apple Podcast och Spotify.

Var detta intressant? Dela gärna inlägget i sociala medier och kommentera med vad du tänker om avsnittet med Anne Charlotte Billing. 

Tack för att du läser, lyssnar och engagerar dig! 

/Tommie

TEASER - 6 SNABBA MED ANNE CHARLOTTE BILLING