Hej Camilla Wallander, VD på Berghs

Du har medverkat i ett uppskattat avsnitt om förändring, kommunikation och ledarskap i HR Talks Podden. Nu är vi mer nyfikna på dig! Du har gått flygbolaget SAS traineeprogram, varit marknadschef på SAS, NK, Hufvudstaden och sen 2011 är du VD på prisade Berghs School of Communication.

Vad i karriären har format dig mest som ledare?

Definitivt SAS. Det är helt fantastiskt att få en 1,5-årig ledarutbildning som jag fick under traineeprogrammet, jag fattar fortfarande inte att jag har gjort det. Att få koncentrera sig så mycket på att både förstå en organisation och förstå sig själv och sig själv i samspel med andra. Att med ny kunskap hela tiden gå tillbaka till sig själv, reflektera och få nya verktyg för att öva. Vi var också committade för att vara öppna för feedback och gå in i de här processerna fullt, det var ju vårt jobb. Så jag kunde inte gå och gömma mig någonstans! Det var bara att acceptera att jaha ok det var mina svagheter det också, tack så mycket. Jag fick så mycket verktyg där och först fick jag öva mig på dem på SAS när jag var marknadschef, men jag var fortfarande på det företaget som hade format mig. När jag gick till NK började jag prata om saker jag lärde mig på SAS och började nämna SAS ofta, och det är ju helt frustrerande för ett nytt företag när man nämner ett gammalt företag! Då kom jag på att jag ska sluta med det och bara göra och göra det till mitt. Så under NK tiden tänkte jag mycket på vad det var jag lärde mig på SAS och sen vad jag tyckte själv. Nu är det liksom JAG som tycker det här eller gör så här, istället för att hela tiden referera till hur SAS jobbade. Nu måste jag ta det här och äga det här. Därför blev det en helt annan självklarhet när jag kom till Berghs för då har jag övat mig på det på NK. Nu kan jag känna mig helt i balans med mig själv, men jag har fortfarande jättemycket kvar från SAS tiden helt klart.

Du har sagt “jag är inte för förändring i sig, jag är snarare för utveckling”. Är vi för fokuserade på förändring?

Det är väl lite det jag är ute efter i det här med transformation och förändra. Utveckling handlar ju om att utveckla någonting. Då prototypar du någonting. Då blir det en liten målbild, du gör en protoyp på något nytt och testar och provar på. Sen är kraften i utveckling starkare i en förändring. Många tar fel här för många som inte känner mig har sagt att gud du är så himla förändringsbenägen hela tiden, du ska bara förändra. Jag säger alltid att jag vill inte förändra i sig utan jag vill utveckla, jag tror alltid att det finns något man kan göra. Tiden går ju vidare och det händer saker, det där man gjorde behöver prövas, för att varje dag händer det faktiskt nya saker. När jag fick de där sakerna på mig kände jag att ordet förändring var så laddat med något negativt. Hur mycket jag än försökte förklara att det handlar om att vi går vidare och när vi gör det här nästa år är förutsättningarna helt annorlunda än förra året troligtvis, därför måste vi titta på det och se vad vi kan göra.

Ska vi prata mer utveckling helt enkelt?

Ja. Jag pratar om att vi ska ha en utvecklingskultur på Berghs och det finns ju många som gör det, men att just ta begreppet är viktigt. Vi vill ha en utvecklingskultur och vad betyder det? Jo att alla kan vara med och får vara med och bidra i utvecklingen i det stora och i det lilla. För att kunna göra det behövs det förutsättningar, du som ledare kan inte bara säga varsågod och så ger du ingen information, ingen ny information, inga nya källor. Visst alla kan google lite och köra på järnet själv men man behöver ju få lite stöd i ny kompetens eller inspiration eller inspel. Då kan man börja bygga. Jag älskar Minecraft referensen för där finns ju från början inte någon bild. Sen börjar du bygga, du börjar med att göra och sen börjar det byggas bilder. Sen kommer någon annan som hjälper dig att bygga och så måste ni börja kommunicera. Vad är det du börjar bygga? Jag tänkte bygga den här delen ska du hjälpa mig? Nej jag bygger här på sidan. Så bygger ni vidare på en gård eller hus eller stad. Och det kan bli vad som helst. Det är samverkan och utveckling i sitt esse.

Vad är mest utmanande med att vara VD idag?

Jag har gått igång ordentligt på begreppet Triple Bottom Line med People Planet Profit. Just den här treenigheten att det måste finnas andra valutor som vi mäter saker i än bara marginal och pengar. Jag är inte dum, jag förstår att vi behöver pengar för att investera i saker och för att kunna utvecklas och vara ett sunt företag. Men nivån på de pengarna måste kunna mätas med vilken samhällseffekt vi har, vad vi investerar i tid och kraft för att bygga något för samhället eller för människorna. Den där kombinationen att hela tiden kunna förstå att vi kan dra ner några procent här om ni kan lägga den tiden på att göra den här typen av projekt och aktiviteter som faktiskt får en effekt på hur vårt samhälle kommer att må både idag eller imorgon eller om 10, 15, 20 år. Det är många som börjar prata om detta men det är få som sen när man börjat mätas på det verkligen kan ha ett bra resonemang kring de här tre parametrarna. För att People och Planet är svåra mätetal medan den tredje går jättebra. Så där har jag utmanat en hel del där jag har velat dra ner på marginalen men också dra upp på vad vi åstadkommer i samhället, men att samtidigt fortfarande hålla en sund och bra utveckling. Jag tror och hoppas att både stora och mindre företag behöver göra det. Jag tror att riskkapitalbolag behöver se på det när de investerar, vad är det företagen har för idé, vilken lönsamhet kan de få men också vilket samhällseffekt kan de få och vilken balans vill vi som investerare ha för att vi ska tror på det här företaget. Vi vet att medarbetare vill jobba för sunda företag, man kommer vända sig till företag som har den här balansen. Kunder kommer också fortsätta efterfråga det. Så det finns förutsättningar, men det här tycker jag är utmanande som VD.

Kommer Coronakrisen underlätta den här balansen tror du?

Ja, jag tror det eftersom vi redan nu ser en massa initiativ där man skänker rådgivningstimmar eller något annat som vanligtvis kostar. Säkerligen av ett syfte för att marknadsföra sig och göra sig sedda, men du ger ändå. Vi ser också olika crowdfunding aktiviteter för om vi är fler som är med och bygger upp någonting så kan vi få det att hända. Därför tror jag att det kommer att gynnas av den här perioden.

MER OM AVSNITTET

Hör mer om Camilla Wallanders syn på Coronakrisen men framförallt hennes erfarenheter, övertygelser och tips kring förändring, kommunikation och ledarskap i originalversionen av EP 25. Lyssna direkt här nedan eller på Apple Podcasts eller Spotify.  

Camilla Wallander har levt hela sitt yrkesliv i förändringens och kommunikationens värld. Hon har över 25 års erfarenhet som ledare inom marknadsföring och kommunikation. Hon startadef som trainee på flygbolaget SAS där hon sedermera blev marknadschef. Hon har även marknadschef för shoppingdestinationen NK och fastighetsbolaget och sedan 2011 är hon VD för prisade Berghs School of Communication. Camilla sitter även i styrelsen för IOT Sweden och Fotografiska.

IMG_2764 - alt 1 svartvitt tommie.jpg